Κόραλαϊν: Το Σπίτι στην Ομίχλη (2009)



Κόραλαϊν: Το Σπίτι στην Ομίχλη (2009)

Κόραλαϊν: Το Σπίτι στην Ομίχλη (2009)




 
Coraline (2009)Coraline (2009)
"Το Σπίτι στην Ομίχλη"
★★★★★★★★☆☆
Η Κόραλαϊν μετακομίζει με τους γονείς της στο ισόγειο ενός παλιού σπιτιού και γνωρίζεται με τους εκκεντρικούς γείτονες· τις ηλικιωμένες ηθοποιούς του υπογείου, τον εκπαιδευτή ποντικιών του 1ου ορόφου, τον αμήχανο εγγονό της ιδιοκτήτριας και έναν αδέσποτο γάτο. Καθώς οι γονείς της δεν έχουν χρόνο να ασχοληθούν μαζί της, η Κόραλαϊν εξερευνά το σπίτι. Εκεί ανακαλύπτει μια μικρή πόρτα που οδηγεί σε έναν παράλληλο κόσμο, σχεδόν πανομοιότυπο με τον δικό της, όπου όμως όλα δείχνουν πιο συναρπαστικά και οι άνθρωποι, αν και έχουν κουμπιά αντί για μάτια, πιο φιλικοί και ενδιαφέροντες. (100 λεπτά) (Ηλικία: 9+)
Σκηνοθεσία: Χένρι Σέλικ
Ηθοποιοί: Ντακότα Φάνιν, Τέρι Χάτσερ, Κιθ Ντέιβιντ, Ντόουν Φρέντς, Τζένιφερ Σόντερς, Ίαν ΜακΣέιν


Η πρώτη ταινία της Laika είναι και ενδεικτική των επόμενων παραγωγών του Αμερικανικού στούντιο, το οποίο συνδυάζοντας τεχνικές παραδοσιακού stop-motion animation με σύγχρονες τεχνολογίες, όπως CGI και 3D printing, δημιουργεί ιδιόρρυθμες, ασυνήθιστες, ατμοσφαιρικές, συχνά τρομακτικές και θεματικά απαιτητικές οικογενειακές περιπέτειες φαντασίας. Το Κόραλαϊν αλλά και οι τέσσερις επόμενες παραγωγές του στούντιο, οι επίσης σκοτεινές αλλά πιο κωμικές ParaNorman, μια Μεταφυσική Ιστορία (2012) και Τα Τερατοκουτάκια (2014), η αριστουργηματική Ο Κούμπο και οι Δυο Χορδές (2016) και η πιο ανάλαφρη Ο Ευγενικός Κύριος Λινκ (2019) έχουν λάβει συνολικά πάνω από 300 σημαντικές διακρίσεις, μεταξύ των οποίων και από μία υποψηφιότητα η κάθε μία για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων

Το Κόραλαϊν βασίζεται στο πολυβραβευμένο ομώνυμο μυθιστόρημα σκοτεινής φαντασίας του Νιλ Γκέιμαν, ενώ πίσω από το σενάριο, την παραγωγή και τη σκηνοθεσία βρίσκεται ο Χένρι Σέλικ, ο σκηνοθέτης των επίσης σκοτεινών stop-motion συμπαραγωγών της Disney και του Τιμ Μπάρτον Χριστουγεννιάτικος Εφιάλτης (1993) και Ο Τζίμης και το ΓιγαντοΡοδάκινο (1996). 

Από κάθε άποψη, όπως από την ευφάνταστη ιστορία, τη γοητευτικά απόκοσμη μουσική επένδυση του Γάλλου συνθέτη Μπρουνό Κουλέ, μέχρι τα επιμέρους τεχνικά κομμάτια της παραγωγής, πρόκειται για ένα πρωτόγνωρο, εξαιρετικό καλλιτεχνικό επίτευγμα. Ωστόσο, σε αυτή την πρώτη τους προσπάθεια, οι δημιουργοί προσπάθησαν με υπερβάλλοντα ζήλο να αποδείξουν την τεχνική τους επιδεξιότητα, με αποτέλεσμα κάποιες εκτεταμένες σκηνές να βασίζονται ιδιαίτερα στον οπτικό εντυπωσιασμό και τελικά να αποσπούν από την πλοκή.

Ο Άλλος Κόσμος, παρά την έντονη χρωματική του παλέτα, τους αλλόκοτους χαρακτήρες, τα υπερφυσικά φαινόμενα και τις καλοστημένες ακολουθίες δράσης δεν κατορθώνει να καθηλώσει όσο ο γκρίζος και συνηθισμένος πραγματικός κόσμος, ο οποίος υπερτερεί σε ατμόσφαιρα, σε πλοκή και σε ενδιαφέροντες χαρακτήρες. 

Αν και η ταινία με τις ανατριχιαστικές εικόνες της, τα υπερφυσικά πλάσματα και την αγωνία δεν είναι κατάλληλη για τα μικρότερα παιδιά, ενθουσιάζει τα μεγαλύτερα και τους μεταδίδει σημαντικά μηνύματα για τη ζωή, την οικογένεια και τη γενναιότητα.

Η σκοτεινή ατμόσφαιρα της ταινίας είναι εμφανής από τα πρώτα κιόλας δευτερόλεπτα και γίνεται όλο και πιο απειλητική καθώς εκτυλίσσεται η ιστορία. Κατά τη διάρκεια των τίτλων αρχής, υπό την απόκοσμη μα ταυτόχρονα και παιχνιδιάρικη μουσική επένδυση, μία υφασμάτινη κούκλα ίπταται μέχρι τα χέρια ενός αλλόκοτου πλάσματος, από το οποίο βλέπουμε μόνο τα μεταλλικά του άκρα καθώς ξηλώνει την κούκλα και την ξαναδημιουργεί περίτεχνα στη μορφή της Κόραλαϊν. 

Αμέσως μετά γνωρίζουμε τον "πραγματικό" κόσμο, ο οποίος έχει έναν δυσοίωνο αέρα που εντείνεται όταν η Κόραλαϊν επισκέπτεται το εναλλακτικό σύμπαν και συναντά την «Άλλη Μητέρα», τον «Άλλο Πατέρα» και τους «Άλλους Γείτονες». Αν και είναι προφανές ότι η «Άλλη Μητέρα» είναι επικίνδυνη, κυρίως από τον τρόπο που ελέγχει και "προσαρμόζει" τους υπόλοιπους κατοίκους του Άλλου Κόσμου, η Κόραλαϊν, γοητευμένη τους διασκεδαστικούς και ταλαντούχους χαρακτήρες και ιδίως από την προσοχή με την οποία την περιβάλλουν, συνεχίζει να επισκέπτεται τη μυστηριώδη διάσταση. Όταν όμως οι Άλλοι Γονείς της προτείνουν να αντικαταστήσει τα μάτια της με κουμπιά ώστε να μείνει μαζί τους για πάντα, η Κόραλαϊν αρνείται και τότε η Άλλη Μητέρα αποκαλύπτει τον πραγματικό, τερατώδη εαυτό της. Από εκεί και ύστερα, η αίσθηση απειλής αντικαθίσταται με έντονη αγωνία, δράση και καταδιώξεις, ενώ εμφανίζονται και φαντάσματα, θλιμμένα μα φιλικά.

Τα μεγαλύτερα παιδιά, για τα οποία προτείνεται η ταινία, θα απολαύσουν το σασπένς και την ιστορία χωρίς να τρομάξουν ιδιαίτερα, καθώς υπάρχουν διάφορα κωμικά στοιχεία που ελαφραίνουν τη συνολική διάθεση, αλλά και η Κόραλαϊν, η οποία έχει αρκετές ρεαλιστικές αδυναμίες, όμως είναι αρκετά θαρραλέα και επινοητική για να βρει τρόπο να ξεπεράσει τις δύσκολες καταστάσεις.