Μουλάν (1998)
Με το περιπετειώδες μιούζικαλ Μουλάν (1998), σε σκηνοθεσία των Μπάρι Κουκ και Τόνι Μπάνκροφτ, το στούντιο προσέγγισε για πρώτη φορά εις βάθος τα θέματα του πολέμου και της κοινωνικής επιβολής έμφυλων ρόλων. Παρά τα απαιτητικά της θέματα, η ταινία έχει μια ανάλαφρη ατμόσφαιρα χάρη στην προσθήκη φανταστικών, κωμικών και ρομαντικών στοιχείων.
Ο ανατρεπτικός για την εποχή χαρακτήρας της Μουλάν
Η Μουλάν, όπως και οι προγενέστερες ηρωίδες της Αναγεννησιακής Εποχής της Disney (Άριελ, Μπελ, Γιασμίν και Ποκαχόντας), είναι ένα δυναμικό κορίτσι που δεν υποτάσσεται στους καταπιεστικούς κανόνες της κοινωνίας της. Όμως, η Μουλάν υπερέχει των υπόλοιπων πριγκιπισσών του στούντιο, χάρη σε έναν σπάνιο συνδυασμό εξυπνάδας, ικανότητας και γενναιότητας. Αυτός ο συνδυασμός επαναλήφθηκε σε αυτό τον βαθμό μόνο από τη Βαϊάνα 17 χρόνια αργότερα και μετέπειτα από τη Ράια.
Κινεζικά στοιχεία
Επιπλέον, το στούντιο αντίθετα με προηγούμενες του αμφιλεγόμενες πολιτισμικές απεικονίσεις, όπως στις ταινίες Αλαντίν (1992), Ποκαχόντας (1995) και Ηρακλής (1997), παρουσίασε με φροντίδα και σεβασμό τα ιδιαίτερα πολιτιστικά στοιχεία της αρχαίας Κίνας, όπως τη φιλοσοφία, την πνευματικότητα και τους μύθους της. Το κινεζικό περιβάλλον εδραιώνεται μέσα από την παρουσία παραδοσιακής τέχνης, κοστουμιών και ενός όμορφα σχεδιασμένου στο χέρι περιβάλλοντος, που περιλαμβάνει φυσικά τοπία, αρχιτεκτονικά θαύματα και γραφικές οικίες.
Η Μουσική
Αξιοσημείωτο είναι και το υποψήφιο για Όσκαρ soundtrack, το οποίο αποτελείται από την πλούσια σε ασιατικές επιρροές ορχηστρική επένδυση του Τζέρι Γκόλντσμιθ και τέσσερα από τα καλύτερα τραγούδια που έχουν συνοδεύσει ποτέ ταινία της Disney Animation. Τα “Reflection”, “Honor To Us All”, “I’ll Make a Man Out of You” και “A Girl Worth Fighting For” του συνθέτη Μάθιου Γουάιλντερ και του στιχουργού Ντέιβιντ Ζίππελ, αναδεικνύουν με συναίσθημα και χιούμορ το χάσμα μεταξύ των πραγματικών δυνατοτήτων των γυναικών και των στερεότυπων χαρακτηριστικών και συμπεριφορών που αναμένονται από εκείνες.
Η Πλοκής της Μουλάν (1998)
Για χάρη της οικογένειάς της, η Μουλάν, ένα καλόκαρδο, αυθόρμητο και ανεπιτήδευτο κορίτσι, προσπαθεί ανεπιτυχώς να συμμορφωθεί με τους κανόνες και τις παραδόσεις της καταδυναστευτικής κοινωνίας της. Σύμφωνα με τις απαιτήσεις της εποχής οφείλει να είναι στολισμένη, σιωπηλή και υπάκουη, με μοναδικό στόχο τη εξεύρεση κατάλληλου συζύγου. Καταπιέζοντας την αληθινή της δυναμική προσωπικότητα και ταυτόχρονα αντιμέτωπη με την αποδοκιμασία των γύρω της, η Μουλάν απογοητεύεται από τον εαυτό της και απελπίζεται για το μέλλον της.
Όταν φτάνει το διάταγμα του αυτοκράτορα, το οποίο ορίζει πως ένας άντρας από κάθε οικογένεια της Κίνας πρέπει να ενταχθεί στον στρατό για να υπερασπιστεί την αυτοκρατορία από τους Ούννους, ο πατέρας της Μουλάν, παρά την προχωρημένη ηλικία του και έναν παλιό τραυματισμό, είναι αποφασισμένος να δώσει το παρών στη μάχη. Προσπαθώντας να τον εμποδίσει να διακινδυνεύσει τη ζωή του, η Μουλάν μεταμφιέζεται σε αγόρι και παίρνει τη θέση του.
Στο στρατόπεδο, η Μουλάν βρίσκει τον εαυτό της αναγκασμένο, για μια ακόμα φορά, να προσποιείται κάτι που δεν είναι με σκοπό να ταιριάξει. Αδαής και απροετοίμαστη για τους τρόπους των ανδρών και της μάχης, ανατρέχει και η ίδια σε στερεότυπα σχετικά με τους άνδρες. Υποκρινόμενη με αδεξιότητα μια άξεστη συμπεριφορά, εκλαμβάνεται από τους υπόλοιπους στρατιώτες και τον αρχηγό τους Λι Σανγκ, ως ένας ιδιόρρυθμος και ανίκανος ταραχοποιός.
Πρότυπα και μηνύματα
Αντιμέτωπη για άλλη μία φορά με την απόρριψη, η Μουλάν αρνείται να παραιτηθεί. Η ηρωίδα εξαλείφει τα κωμικά της στοιχεία και με επιμονή και ευρηματικότητα αποδεικνύεται ικανή, σωματικά και διανοητικά. Η αποφασιστικότητα και οι ικανότητές της τη βοηθούν να κερδίσει τον σεβασμό των συμπολεμιστών της. Ακόμα πιο σημαντική όμως είναι η απόκτηση μιας πρωτόγνωρης αυτοπεποίθησης και ωριμότητας. Αυτά τα στοιχεία της επιτρέπουν να λαμβάνει πρωτοβουλίες και να παίρνει σημαντικές αποφάσεις.
Πέραν του πολέμου και της διάκρισης των δύο φύλων, η ταινία κάνει αναφορές και στα θέματα της τιμής, της συνεργασίας, της άνευ όρων οικογενειακής αγάπης και της εσφαλμένης φύσης των προλήψεων. Τα μηνύματα προωθούν την αυτογνωσία, την αυθεντικότητα και την αφοσίωση στους στόχους.