Η Ράια και ο Τελευταίος Δράκος (2021)




Η Ράια και ο Τελευταίος Δράκος (2021)

Η Ράια και ο Τελευταίος Δράκος (2021)





   
Η Ράια και ο Τελευταίος Δράκος (2021)
Raya and the Last Dragon (2021)
"Η Ράια και ο Τελευταίος Δράκος"
★★★★★★★★★☆
Οι άνθρωποι και οι δράκοι της Κουμάντρα ζούσαν αρμονικά μέχρι που εμφανίστηκαν τα Ντρουν, υπερφυσικά όντα που μετέτρεπαν όποιον άγγιζαν σε πέτρα. Οι δράκοι κατάφεραν να σταματήσουν την απειλή, όμως το μόνο που απέμεινε από εκείνους ήταν ένα πετράδι που περιείχε τη μαγεία τους. Τότε ο λαός της Κουμάντρα διασπάστηκε σε πέντε φυλές, ανάμεσα στις οποίες ξέσπασε πόλεμος για το ποια θα κατέχει το πετράδι. Πεντακόσια χρόνια αργότερα, οι φύλακες του πετραδιού επιχειρούν να επαναφέρουν την ειρήνη, όμως η προσπάθειά τους οδηγεί στην επιστροφή των Ντρουν. (107 λεπτά) (Ηλικία: 6+)
Σκηνοθεσία: Ντον Χολ, Κάρλος Λόπεζ Εστράδα
Ηθοποιοί: Κέλι Μαρί Τραν, Awkwafina, Τζέμα Τσαν, Άιζακ Γουάνκ, Ντάνιελ Ντάε Κιμ, Μπένεντικτ Γουόνγκ


Η 59η κινηματογραφική παραγωγή της Disney Animation είναι μια απολαυστική περιπέτεια φαντασίας με μια επική ιστορία τόσο πληθωρική όσο και τα εντυπωσιακά γραφικά της, με συναρπαστικές σκηνές δράσης, συγκινητικές στιγμές, ενδιαφέρουσες φωνητικές ερμηνείες και σημαντικά μηνύματα για την εμπιστοσύνη, τη συγχώρεση και τη συνεργασία. Εξαιτίας της πανδημίας Covid-19 οι συντελεστές εργάστηκαν από τα σπίτια τους, κάνοντας τη Ράια την πρώτη ταινία κινουμένων σχεδίων της Disney που παράχθηκε ποτέ έξω από το στούντιο.

Με την πολύπλοκη, γενναία και ικανή πρωταγωνίστριά της, η Disney διευρύνει και ενδυναμώνει περαιτέρω τους χαρακτήρες της πριγκιπικής της γραμμής, προσφέροντας ένα ακόμα εξαιρετικό γυναικείο πρότυπο, αυτή τη φορά εμπνευσμένο από τη Νοτιοανατολική Ασία. Αντίστοιχα, εμβαθύνει περισσότερο στα θέματα και στα μηνύματα που κυριαρχούν στις παραγωγές της καθ’ όλη τη διάρκεια της 7η περιόδου της, της Εποχής της Δεύτερης Αναγέννησης, προωθώντας τη σημασία της προσωπικής ανάπτυξης, της συνεργασίας, της αφοσίωσης στους στόχους, της επίμονης προσπάθειας και της εξάλειψης των προκαταλήψεων. Παρόλο που η βάση της ταινίας ακολουθεί σε μεγάλο βαθμό την τυπική φόρμουλα του στούντιο, τα στοιχεία δράσης και περιπέτειας παρουσιάζουν εξέλιξη, όπως επίσης και το ψυχολογικό και συναισθηματικό βάθος.

Σκηνοθέτες είναι ο βετεράνος καλλιτέχνης του στούντιο και συν-σκηνοθέτης των Ο Γουίνι το Αρκουδάκι (2011)Οι Υπερέξι (2014) και Βαϊάνα (2016), Ντον Χολ, και ο νεοαφιχθείς Κάρλος Λόπεζ Εστράδα. Πίσω από την πλούσια ιστορία βρίσκονται οι Κουί Νουέν και Αντέλ Λιμ, δύο σεναριογράφοι με ρίζες στη Νοτιοανατολική Ασία, οι οποίοι ενσωμάτωσαν στο σενάριο κοινά αλλά και διαφορετικά γεωγραφικά, πολιτισμικά και πολιτιστικά γνωρίσματα των χωρών της ευρύτερης περιοχής από όπου κατάγονται.

Για να διασφαλιστεί επιπλέον η ορθή παρουσίαση της περιοχής, η Disney, όπως είχε κάνει και για την παραγωγή της Βαϊάνα, δημιούργησε ένα “Story Trust”, δηλαδή μία ομάδα συμβούλων από διάφορα μέρη της Νοτιοανατολικής Ασίας, η οποία περιελάμβανε μεταξύ άλλων ακαδημαϊκούς, ανθρωπολόγους, γλωσσολόγους, βοτανολόγους, χορογράφους και αρχιτέκτονες. Το κλίμα, τα τοπία, ο πολιτισμός, η αρχιτεκτονική, η χρωματική παλέτα, τα κοστούμια, και οι πολεμικές τέχνες της κάθε φυλής της Κουμάντρα φανερώνουν επιρροές από το Λάος, την Ταϊλάνδη, την Καμπότζη, το Βιετνάμ, τη Μιανμάρ, τη Μαλαισία, την Ινδονησία και τις Φιλιππίνες. Αυτή η τεράστια ποικιλία σε συνδυασμό με τη μαγεία του φανταστικού κόσμου και τα εκπληκτικά γραφικά δημιουργούν ένα συναρπαστικό και φαινομενικά αχανές περιβάλλον. 

Αντίστοιχα, η αιθέρια και γεμάτη ενέργεια μουσική επένδυση του Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ συνδυάζει απρόσκοπτα παραδοσιακά όργανα της Νοτιοανατολικής Ασίας με μοντέρνους ηλεκτρονικούς ήχους αλλά και με πιο συμβατικές ορχηστρικές συνθέσεις. Όμως, η προσέγγιση σύντηξης πολιτισμών και χρονικών περιόδων δεν είναι πάντα επιτυχημένη. Στο ήδη πολιτισμικά πολυποίκιλο περιβάλλον προστίθενται στοιχεία που πλήττουν τη μυστικιστική ανατολίτικη ατμόσφαιρα, όπως η χρήση αμερικανικών ιδιωμάτων, μοντέρνων δυτικών τρόπων επικοινωνίας και αναχρονιστικού χιούμορ. Παρομοίως, παρόλο που η βασική μορφή των δράκων εμπνέεται από τις μυθολογικές παραδόσεις της Νοτιοανατολικής Ασίας, το τελικό αποτέλεσμα έχει την αισθητική λούτρινου παιχνιδιού, η οποία συγκρούεται οπτικά με τους υπόλοιπους χαρακτήρες και το σχεδόν φωτορεαλιστικό περιβάλλον, αλλά και με την ωριμότητα των θεμάτων. 

Πέραν αυτών των στοιχείων και κάποιων σεναριακών κενών που εύκολα παραβλέπονται, η ταινία αποτελεί μία από τις κορυφαίες δημιουργίες της Disney Animation και ο κεντρικός της χαρακτήρας, η Ράια, ένα από τα πιο αξιόλογα γυναικεία πρότυπα του στούντιο, εξίσου δυναμική με τη Μουλάν και τη Βαϊάνα. Μάλιστα, ο χαρακτήρας, οι στόχοι, οι προκλήσεις, αλλά και το ταξίδι της Ράια παρουσιάζουν αρκετές ομοιότητες με αυτά των δύο προγενέστερων ηρωίδων. Πέραν της γενναιότητας, της επιμονής και της ικανότητας που τις χαρακτηρίζει, και οι τρείς προέρχονται από την περιοχή “Ασίας-Ειρηνικού”, έχουν δυνατούς δεσμούς με τους πατέρες τους και τολμούν ένα περιπετειώδες ταξίδι για να σώσουν τους ανθρώπους τους.

Επιπλέον, η Ράια και η Μουλάν χρησιμοποιούν πολεμικές τέχνες και παρόμοια όπλα, ενώ υποστηρίζονται από εξίσου φιλικούς, παρορμητικούς και πνευματώδεις δράκους. Όμως η Ράια παρουσιάζει ακόμα περισσότερα κοινά με τη Βαϊάνα, καθώς και οι δύο ψάχνουν για ένα μαγικό πετράδι και για κάποια υπερφυσικά όντα που απουσίαζαν για εκατοντάδες χρόνια μα αποτελούν κλειδί για την επιτυχία των αποστολών τους. Επίσης οι δύο ταινίες, οι οποίες δημιουργήθηκαν από την ίδια ομάδα παραγωγών, είναι οι μοναδικές της πριγκιπικής γραμμής του στούντιο που παραλείπουν την καθιερωμένη ρομαντική υποπλοκή και επικεντρώνονται στην προσωπική ωρίμανση των ηρωίδων και στη διαδικασία εξέλιξής τους σε ικανές ηγέτες.

Η απώλεια και η θλίψη αποτελούν κεντρικά θέματα, με αρκετούς χαρακτήρες να αναφέρονται στους αγαπημένους που έχασαν, συμπεριλαμβανομένων γονέων, παιδιών, συζύγων και αδελφών. Υπάρχουν σκηνές έντασης, χωρίς τρομακτικά στοιχεία, όπως καταδιώξεις, μάχες αλλά και επιθέσεις από υπερφυσικά πλάσματα με τη μορφή καπνού.