Σιδερένιος Γίγαντας (1999)



Σιδερένιος Γίγαντας (1999)

Σιδερένιος Γίγαντας (1999)

   
Σιδερένιος Γίγαντας (1999)The Iron Giant (1999)
"Σιδερένιος Γίγαντας"
★★★★★★★★★☆
Το 1957, ένας μηχανικός γίγαντας πέφτει από το διάστημα κοντά σε μια μικρή παραθαλάσσια πόλη του Μέιν. Ο εννιάχρονος Χόγκαρθ, ένα γενναίο και γεμάτο φαντασία αγόρι, ανακαλύπτει το γιγάντιο ρομπότ στο δάσος και το σώζει από ηλεκτροπληξία, καθώς εκείνο προσπαθεί να φάει τον υποσταθμό ηλεκτρικής ενέργειας της πόλης. Ο Χόγκαρθ γίνεται φίλος με τον γίγαντα και για να τον προστατεύσει από έναν επίμονο κυβερνητικό πράκτορα, τον κρύβει στη μάντρα του ενός μπίτνικ καλλιτέχνη. (87 λεπτά) (Ηλικία: 7+)
Σκηνοθεσία: Μπραντ Μπερντ
Ηθοποιοί: Ίλαι Μάριενθαλ, Τζένιφερ Άνιστον, Χάρι Κόνικ Τζούνιορ, Βιν Ντίζελ, Τζέιμς Γκάμον, Κλόρις Λίτσμαν, Κρίστοφερ ΜακΝτόναλντ, Τζον Μαχόνεϊ, Μάικλ Έμετ Γουόλς


H 3η ταινία της Warner Bros. Feature Animation είναι μια περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας με πασιφιστικό περιεχόμενο, η οποία βασίζεται στο μυθιστόρημα του 1968 The Iron Man: A Children’s Story in Five Nights, του Βρετανού ποιητή Τεντ Χιουζ. Ο σκηνοθέτης Μπραντ Μπερντ, στο κινηματογραφικό του ντεμπούτο, δημιούργησε μαζί με τον Τιμ ΜακΚάνλις, ένα έξυπνο και συναισθηματικό σενάριο, το οποίο αντιπαραβάλει το περιπετειώδες πνεύμα της παιδικής ηλικίας με τις κοινωνικές προκαταλήψεις, τις προσωπικές πολιτικές φιλοδοξίες και τη στρατιωτική παράνοια.

H ιστορία του γεμάτου ενέργεια, μα μοναχικού αγοριού και του εξίσου μοναχικού εξωγήινου φίλου του, διαδραματίζεται στις ΗΠΑ, σε μια περίοδο που οι φόβοι του ψυχρού πολέμου βρίσκονταν στα πιο υψηλά τους επίπεδα. Μέσα σε αυτό το ανάστατο περιβάλλον, η ταινία προβάλλει ένα ειλικρινές και άμεσο μήνυμα ενάντια του πολέμου, των όπλων και κάθε άλλης μορφής βίας.

Η ταινία είναι η πρώτη παραγωγή κινουμένων σχεδίων σχεδιασμένη στο χέρι, της οποίας ο πρωταγωνιστικός χαρακτήρας δημιουργήθηκε εξ ολοκλήρου σε υπολογιστή. Η εμφάνιση του ψηφιακού γίγαντα μιμείται τις ατέλειες και τις φυσικές γραμμές των υπόλοιπων παραδοσιακά σχεδιασμένων χαρακτήρων και αλληλεπιδρά αρμονικά τόσο με αυτούς, όσο και τα χειροποίητα, ζεστά σκηνικά. Αν και οι ανθρώπινοι χαρακτήρες έχουν μια καρτουνίστικη, ρετρό αισθητική, οι κινήσεις τους είναι κομψές και αποτυπώνουν αληθινά συναισθήματα και φυσικές αντιδράσεις.

Η κλασική μουσική επένδυση του Μάικλ Κέιμαν, ερμηνευμένη από τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Τσεχίας, με εξίσου περιπετειώδη, αγωνιώδη και συναισθηματικά στοιχεία, αιχμαλωτίζει τόσο το πνεύμα της ιστορίας όσο και της εποχής στην οποία διαδραματίζεται.

Τον Οκτώβριο του 1957, λίγες μέρες αφού η Σοβιετική Ένωση εκτόξευσε τον Σπούτνικ, τον πρώτο τεχνητό δορυφόρο που τέθηκε σε τροχιά γύρω από τη Γη, ένα γιγάντιο ρομπότ από το διάστημα πέφτει στον Ατλαντικό Ωκεανό κοντά στη μικρή πόλη Ρόκγουελ, στο Μέιν των Ηνωμένων Πολιτειών. Το ρομπότ βγαίνει στην ξηρά και μπαίνει στο δάσος, όπου ψάχνει μέταλλα για να τραφεί.

Το επόμενο βράδυ, ο εννιάχρονος Χόγκαρθ Χιουζ, ένα ενθουσιώδες και θαρραλέο αγόρι που ζει με την εργαζόμενη μητέρα του στην άκρη της πόλης, μπαίνει στο δάσος για να ανακαλύψει τους “Εισβολείς από τον Άρη” που πιστεύει πως κατέστρεψαν την κεραία του σπιτιού του. Αντί των εισβολέων, το παιδί ανακαλύπτει το γιγάντιο ρομπότ, το οποίο και σώζει από ηλεκτροπληξία. Παρόλο που ο Χόγκαρθ αρχικά φοβάται τον γίγαντα, σύντομα συνειδητοποιεί ότι είναι φιλικός και ευαίσθητος, και αμέσως οι δυο τους γίνονται φίλοι.

Εν τω μεταξύ, για να διερευνήσει την καταστροφή του υποσταθμού ενέργειας, καταφθάνει στην πόλη ο Κεντ Μάνσλεϊ, ένας κυβερνητικός πράκτορας της υπηρεσίας Ανεξήγητων Φαινομένων. Ακολουθώντας στοιχεία, ο Μάνσλεϊ οδηγείται στον Χόγκαρθ και νοικιάζει ένα δωμάτιο στο σπίτι του παιδιού με σκοπό να βρει αποδείξεις για την ύπαρξη του γίγαντα. Ο Χόγκαρθ ξεφεύγει από τον Μάνσλεϊ και οδηγεί τον γίγαντα στη μάντρα μεταλλικών απορριμμάτων του Ντιν ΜακΚόπιν, ενός χαλαρού και αντισυμβατικού καλλιτέχνη.

Ο γίγαντας, ο οποίος δεν θυμάται τίποτα για το παρελθόν του, μέσα από τις εμπειρίες του στη Γη και την επικοινωνία του με τον Χόγκαρθ, συνειδητοποιεί την αξία της ζωής. Η παρότρυνση του νεαρού του φίλου να επιλέξει μόνος του το ποιος είναι, εντυπώνεται στον γίγαντα, με αποτέλεσμα αν και μπορεί να μετατραπεί σε θανατηφόρο όπλο, εκείνος να επιλέξει το ρόλο του ήρωα.

Πέραν των μηνυμάτων ενάντια των όπλων και υπέρ της ειρήνης και της αποδοχής της διαφορετικότητας, η ταινία προσεγγίζει τις φιλοσοφικές έννοιες του υπαρξισμού, της ανθρώπινης φύσης και της διαμόρφωσης της ψυχής.

Η ταινία περιέχει αρκετές αγωνιώδεις και συναισθηματικά φορτισμένες σκηνές και βίαια περιστατικά. Ένα ελάφι πυροβολείται και σκοτώνεται από κυνηγούς και ένας άνδρας ανακρίνει και απειλεί το νεαρό αγόρι. Επιπλέον, εμφανίζονται διάφορα όπλα, από ένα αεροβόλο, μέχρι τανκς, πολυβόλα και μία ατομική βόμβα. Στην ανανεωμένη έκδοση της ταινίας που κυκλοφόρησε το 2015, έχει προστεθεί μια νέα ιδιαίτερα βίαιη σκηνή, η οποία αποκαλύπτει από πού προήλθε αρχικά ο γίγαντας.