Το Κινούμενο Κάστρο (2004)



Το Κινούμενο Κάστρο (2004)



Hauru No Ugoku Shiro (2004)
"Το Κινούμενο Κάστρο" - "Howl's Moving Castle"
★★★★★★★★★★
Όταν ο ευγενικός μα ματαιόδοξος Μάγος Χάουλ βοηθά τη συνεσταλμένη Σόφι να αποφύγει το ανεπιθύμητο ενδιαφέρον δύο στρατιωτών, η διαβόητη Μάγισσα της Ερημιάς που είναι ερωτευμένη με τον Χάουλ, κυριευμένη από ζήλια μεταμορφώνει το κορίτσι σε ηλικιωμένη γυναίκα. Τότε η Σόφι ταξιδεύει μέχρι την Ερημιά, τη χώρα των μάγων, για να βρει τρόπο να σπάσει την κατάρα. Εκεί, ένα μαγεμένο φιλικό σκιάχτρο οδηγεί τη Σόφι στο κινούμενο κάστρο του Χάουλ, όπου αυτοπροσλαμβάνεται ως οικιακή βοηθός. (119 λεπτά) (Ηλικία: 7+)
Σκηνοθεσία: Χαγιάο Μιγιαζάκι
Ηθοποιοί: (Iαπωνικά) Κιμούρα Τακούγια, Μπάισο Τσιέκο, Γκασούν Τατσούγια, Μίβα Ακιχίρο, Καμίνι Ριουνοσούκε, Κάτο Χαρούκο
(Αγγλικά) Κρίστιαν Μπέιλ, Τζιν Σίμονς, Μπίλυ Κρίσταλ, Έμιλυ Μόρτιμερ, Λορίν Μπακόλ, Τζος Χάτσερσον, Μπλάιθ Ντάνερ


Η αριστουργηματική, υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων, 14η ταινία του Studio Ghibli, είναι μία συναρπαστική και βαθιά συναισθηματική περιπέτεια φαντασίας, στο κέντρο της οποίας βρίσκεται μια δυνατή ιστορία αγάπης. Ο Χαγιάο Μιγιαζάκι διασκεύασε την ιστορία από το ομώνυμο μυθιστόρημα του 1986 της Βρετανίδας συγγραφέα Νταϊάνα Γουάιν Τζόουνς, διατηρώντας σε μεγάλο βαθμό τους χαρακτήρες και το περιβάλλον, αλλάζοντας όμως με την υποστήριξη της συγγραφέα, πολλά από τα επιμέρους στοιχεία της πλοκής.

Παρά τις αλλαγές, η ταινία διατηρεί τα άφθονα θέματα του βιβλίου, όπως η αξία της ζωής, η ελευθερία, οι εξωγενείς και αυτοεπιβαλλόμενοι περιορισμοί, η αυτοαποδοχή, η αυτοεκτίμηση, η οικογένεια και η αφοσίωση. Επιπλέον όμως, ο Μιγιαζάκι πρόσθεσε και τα δικά του αντιπροσωπευτικά και αγαπημένα μηνύματα για τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, την ενδυνάμωση των γυναικών και την ανώφελη, λανθασμένη φύση του πολέμου και της τυφλής υποταγής στο κράτος.

Οι παραδοσιακά σχεδιασμένοι στο χέρι χαρακτήρες, η όψη των οποίων μεταβάλλεται συνεχώς με ευρηματικούς τρόπους και συμβολικές προεκτάσεις, ενώθηκαν ψηφιακά με τα επίσης διαρκώς μεταβαλλόμενα και εναλλασσόμενα χειροποίητα σκηνικά. Η ιστορία εκτυλίσσεται σε έναν φαινομενικά ανεξάντλητο φανταστικό κόσμο, ο οποίος με την αβίαστη συνύπαρξη μαγείας και ρετρό-φουτουριστικής τεχνολογίας, φέρει πολλά κοινά με το σύμπαν της πρώτης ταινίας του στούντιο, Το Κάστρο στον Ουρανό (1986). Οι πόρτες του μαγικού, κινούμενου κάστρου του Χάουλ οδηγούν σε γραφικές πόλεις που θυμίζουν την κεντρική Ευρώπη του 19ου αιώνα, πανέμορφα φυσικά τοπία και μια άγονη, ανεμοδαρμένη έρημη περιοχή.

Η μουσική γράφτηκε από τον μόνιμο συνεργάτη του Μιγιαζάκι, τον συνθέτη Τζο Χισαίσι και όπως και στην προηγούμενη ταινία του σκηνοθέτη, το βραβευμένο με Όσκαρ Ταξίδι στη Χώρα των Θαυμάτων (2001), η εκτέλεση πραγματοποιήθηκε από τη Νέα Φιλαρμονική της Ιαπωνίας. Γοητευτική, δυναμική και αισθαντική, η ορχηστρική επένδυση συνδυάζει ήρεμα παριζιάνικα μουσικά στοιχεία του περασμένου αιώνα με ζωηρούς ρυθμούς βιενέζικου βαλς, εντείνοντας τα συναισθήματα, την αίσθηση της περιπέτειας και την υπερφυσική ατμόσφαιρα της ιστορίας.

Όταν η Σόφι εισέρχεται για πρώτη φορά στο κάστρο, συναντά τον δαίμονα της φωτιάς Κάλσιφερ (Καρουσίφα), ο οποίος είναι η πηγή της μαγείας του κινούμενου κάστρου και με κάποιο μυστηριώδη τρόπο δεμένος με τη ζωή του Χάουλ. Αν και το ξόρκι της μάγισσας εμποδίζει τη Σόφι να μιλήσει για την κατάρα της, ο Κάλσιφερ αναγνωρίζει άμεσα την κατάστασή της και της προτείνει μια συμφωνία. Αν η Σόφι τον βοηθήσει να απελευθερωθεί από τα δεσμά του Χάουλ, σε αντάλλαγμα ο Κάλσιφερ θα τη βοηθήσει να σπάσει και τη δική της κατάρα.

Παρά τις σωματικές προκλήσεις της προχωρημένης ηλικίας, η μεταμόρφωση της νεαρής Σόφι σε ηλικιωμένη γυναίκα, αποδεικνύεται περισσότερο δώρο παρά κατάρα. Το άτολμο και ανασφαλές κορίτσι ωριμάζει και εσωτερικά και αναπτύσσεται σε μια δυνατή και γενναία γυναίκα, γεμάτη αυτοπεποίθηση. Καταλήγοντας πως δεν έχει τίποτα άλλο να χάσει, άρα και να φοβηθεί, επιτρέπει στην καταπιεσμένη εσωτερική της δύναμη να βγει στην επιφάνεια, εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις της και ηγείται, τολμώντας να πάρει αποφάσεις σύμφωνα με το τι πιστεύει η ίδια πως είναι σωστό. Οι έμφυτες ικανότητές της για συμπόνοια, αποδοχή και συγχώρεση αναδύονται και φροντίζει και προστατεύει χωρίς επιφυλάξεις όλους όσους την περιτριγυρίζουν, όπως τον Χάουλ, τον Κάλσιφερ, τον νεαρό μαθητευόμενο βοηθό του Χάουλ, Μαρκλ (Μαρουκούρου), ακόμα και την υπεύθυνη της κατάρας της, τη Μάγισσα της Ερημιάς.

Ο Χάουλ είναι ένας μεγαλόψυχος και ισχυρός νεαρός μάγος, ο οποίος έχοντας χάσει την καρδιά του υποφέρει από εγωκεντρισμό, ματαιοδοξία και ανωριμότητα. Όταν ο πόλεμος ξεσπά στο βασίλειο, ο Χάουλ αρνείται το κάλεσμα στη μάχη από δειλία. Όμως για χάρη της Σόφι βρίσκει το θάρρος του και εξελίσσεται σε έναν υπεύθυνο και ανιδιοτελή άνδρα που επανειλημμένα διακινδυνεύει τη ζωή του για να σώσει αυτούς που αγαπά. Πιστεύοντας ότι κάθε πόλεμος είναι λάθος, ο αλτρουισμός του Χάουλ επεκτείνεται και στους άγνωστους του αθώους του πολέμου και με μεγάλο προσωπικό κόστος και αυτοθυσία, επιτίθεται στους μαχητές και των δύο πλευρών.

Η ιστορία πλημμυρίζει και από άλλους πολυδιάστατους χαρακτήρες, ενώ σύμφωνα με τη γνώριμη τακτική του Μιγιαζάκι ακόμα και οι ανταγωνιστές εμφανίζονται ικανοί για αλλαγή. Όταν οι χαρακτήρες απελευθερώνονται από τις εμμονές, τους φόβους και τα προσωπεία τους, βρίσκουν δύναμη, αποδοχή, ευτυχία και ψυχική ηρεμία.

Η ταινία περιλαμβάνει κάποιες σουρεαλιστικές εικόνες, όπως σκοτεινά άμορφα πλάσματα, έναν χαρακτήρα καλυμμένο με μια πράσινη κολλώδη ουσία και την αλλοίωση μιας μάγισσας, στοιχεία τα οποία αν και δεν τρομάζουν, μπορεί να προκαλέσουν δυσφορία στους πολύ νεαρούς θεατές. Επίσης, υπάρχουν πολεμικές σκηνές και εκρήξεις, χωρίς όμως να εμφανίζονται θύματα.