Η Πεντάμορφη και το Τέρας (1991)



Η Πεντάμορφη και το Τέρας (1991)

Η Πεντάμορφη και το Τέρας (1991)


Beauty and the Beast (1991)
"Η Πεντάμορφη και το Τέρας" 
★★★★★★★★★☆
Η Μπελ, μία έξυπνη, γλυκιά και αντισυμβατική κοπέλα, ζει σε ένα μικρό γαλλικό χωριό, με μοναδική της συντροφιά τον εφευρέτη πατέρα της Μορίς και τα αγαπημένα της βιβλία. Όταν ένας πρίγκιπας, μεταμορφωμένος σε τέρας εξαιτίας του σκληρού του χαρακτήρα, αιχμαλωτίζει τον Μορίς, η Μπελ παίρνει εθελοντικά τη θέση του αδύναμου πατέρα της στο κάστρο του Τέρατος. Το κορίτσι γίνεται φίλη με το προσωπικό του κάστρου που έχουν μεταμορφωθεί σε οικιακά αντικείμενα, οι οποίοι την διαβεβαιώνουν πως το Τέρας διαθέτει μια πιο ευαίσθητη πλευρά και την ενθαρρύνουν να την ανακαλύψει. (84 λεπτά) (Ηλικία: 4+)
Σκηνοθεσία: Γκάρι Τρουσντέιλ, Κερκ Γουάιζ
Ηθοποιοί: Πέιτζ Ο' Χάρα, Ρόμπι Μπένσον, Ρίτσαρντ Γουάιτ, Τζέρι Όρμπαχ, Ντέιβιντ Όγκντεν Στίερς, Άντζελα Λάνσμπερι


Η 30ή ταινία κινουμένων σχεδίων της Disney, τρίτη της Αναγεννησιακής Εποχής του στούντιο και σκηνοθετικό ντεμπούτο του διδύμου Γκάρι Τρούσντεϊλ και Κερκ Γουάιζ, είναι μία απολαυστική μουσική περιπέτεια φαντασίας, η οποία εμπνέεται από τους χαρακτήρες του ομώνυμου γαλλικού παραμυθιού του 1741, της μυθιστοριογράφου Γκάμπριελ-Σουζάν Μπαρμπό ντε Βιλενέβ και σε στοιχεία της πιο διαδεδομένη εκδοχής της ιστορίας, όπως εκδόθηκε το 1756 από τη συγγραφέα Ζαν-Μαρί Λεπρένς ντε Μπωμόν.

Η αριστουργηματική μουσική, η ρομαντική μα και αγωνιώδης πλοκή, ο κομψός σχεδιασμός, η πρωτοποριακή τεχνολογία, η παραμυθένια ατμόσφαιρα και πάνω από όλα οι συναρπαστικοί χαρακτήρες, συντέλεσαν στο να κερδίσει η ταινία τον τίτλο της ναυαρχίδας του μεγαλύτερου στούντιο animation. Η Πεντάμορφη και το Τέρας διακρίνεται ως η πρώτη ταινία κινουμένων σχεδίων που προτάθηκε ποτέ για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και παρέμεινε η μοναδική επί 18 χρόνια, μέχρι την υποψηφιότητα της ταινίας Ψηλά στον Ουρανό (2009) της Pixar.

Τα ρομαντικά, χειροποίητα σκηνικά, όπως το μικρό, φωτεινό γαλλικό χωριουδάκι του 18ου αιώνα, το δυσοίωνο δάσος και το σκοτεινό, γοτθικό κάστρο, εμπλουτίζονται με υφές, εφέ και εναλλασσόμενα καιρικά φαινόμενα. Τα πλούσια χρώματα της ταινίας, οι απαλές σκιές και ο φυσικός φωτισμός προστέθηκαν ψηφιακά με το σύστημα CAPS, το οποίο ανέπτυξε η Pixar για τη Disney στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Επιπλέον, αυτή ήταν η πρώτη φορά που η Disney έκανε χρήση τρισδιάστατων γραφικών από ηλεκτρονικό υπολογιστή, όταν στην εμβληματική πλέον σκηνή χορού της Μπελ και του Τέρατος, έβαλε τους σχεδιασμένους στο χέρι πρωταγωνιστικούς χαρακτήρες να κινούνται μέσα σε μία δημιουργημένη ψηφιακά αίθουσα χορού.

Οι δημιουργοί της βραβευμένης με Όσκαρ μουσικής επένδυσης, είναι ο συνθέτης Άλαν Μένκεν και ο στιχουργός Χάουαρντ Άσμαν, η μουσική των οποίων θεωρείται υπεύθυνη και για την τεράστια επιτυχία της ταινίας  Η Μικρή Γοργόνα (1989), που σηματοδότησε την έναρξη της πιο επιτυχημένης περιόδου της Disney, την Εποχή της Αναγέννησης (1989-1999). Η μουσική συνδυάζει θεατρικά, κλασικά και ποπ στοιχεία, ενώ τα τραγούδια αποτελούν μέρος της αφήγησης, καθώς αναπτύσσουν την ιστορία και εξωτερικεύουν τα συναισθήματα των χαρακτήρων. Τα τραγούδια “Belle”, “Be Our Guest” και “Beauty and the Beast”, ήταν και τα τρία υποψήφια για το Όσκαρ Καλύτερου Τραγουδιού το 1992, ενώ το τελευταίο κατέκτησε και το βραβείο.

Η Μπελ, αν και αναγνωρίζεται από τους γύρω της ως ένα πανέμορφο κορίτσι, η ίδια δεν επηρεάζεται καθόλου από αυτό. Αντιθέτως, αυθόρμητα αποστασιοποιημένη από τη μικρή κοινωνία του χωριού της, απολαμβάνει μια μοναχική ζωή και καλλιεργεί τον εσωτερικό της κόσμο, από όπου πηγάζει η πραγματική της ομορφιά.

Σε αντίθεση με τις προηγούμενες αδύναμες πριγκίπισσες της Disney, τη Χιονάτη, τη Σταχτοπούτα, την Αυγή και την Άριελ, κινητήριος δύναμη των οποίων ήταν πάντα ο έρωτας, η σοβαρή, ανεξάρτητη και δυναμική Μπελ, με μοναδική της επιθυμία να ζήσει περιπέτειες μακριά από τη στενόμυαλη κοινωνίας της, αποτελεί το πρώτο σημαντικό βήμα προς την ενδυνάμωση των γυναικείων προτύπων του στούντιο. Καλόκαρδη, αξιοπρεπής, γενναία και έξυπνη, η Μπελ αντιμετωπίζει τους πάντες με σεβασμό αλλά και ακεραιότητα, όπως όταν απορρίπτει τις επίμονες ανεπιθύμητες προτάσεις γάμου του φαντασμένου κυνηγού Γκαστόν.

Λόγω της αυτάρκειας και του εκλεπτυσμένου χαρακτήρα της, οι κάτοικοι του χωριού τη θεωρούν παράξενη και ιδιόρρυθμη. Όμως η ίδια, όπως συμβαίνει και κατά τη διάρκεια της αιχμαλωσίας της στο κάστρο του Τέρατος, δεν προτίθεται να αλλάξει για να τύχει συμπάθειας ή αποδοχής.

Το Τέρας, ως νεαρός πρίγκιπας προκάλεσε την κατάρα με τη σκληρότητα και την αλαζονεία του. Δέκα χρόνια αργότερα, όταν συναντά τον Μορίς και την Μπελ είναι επιθετικός, η οργή του όμως αποκαλύπτεται πως δεν αποτελεί στοιχείο του χαρακτήρα του, αλλά κρύβει τη θλίψη και την απόγνωση του για τη μεταμόρφωσή του.

Καθώς αποκτά συναισθήματα για την Μπελ, ο μαγεμένος πρίγκιπας εκδηλώνει την τρυφερή του πλευρά, ενώ αργότερα απελευθερώνοντας το κορίτσι χωρίς καμία προσδοκία, εξελίσσεται σε έναν ευσυνείδητο ήρωα που παρά το σημαντικό κόστος της απόφασής του, επιλέγει να πράξει το σωστό.

Η ιστορία προωθεί ιδιαίτερα την εκπαίδευση και την ανεξαρτησία των γυναικών, ενώ κατακρίνει την υποστήριξη της κοινωνίας για τα σκληρά πρότυπα. Άλλα μηνύματα ενθαρρύνουν την αξιοπρέπεια, την ανεξάρτητη σκέψη και τονίζουν τη σημασία της διατήρησης των προσωπικών αρχών και αξιών, αλλά και της σοφίας να κοιτά κανείς κάτω από την επιφάνεια προκειμένου να αντιληφθεί την αξία των άλλων.

Η ταινία περιέχει κάποιες βίαιες και ήπια αγωνιώδεις σκηνές, οι οποίες περιλαμβάνουν τα έντονα ξεσπάσματα του Τέρατος, όπλα, άγριους λύκους και την επίθεση ενός εξαγριωμένου όχλου.