Κλάους: Το Μυστικό των Χριστουγέννων (2019)




Κλάους: Το Μυστικό των Χριστουγέννων (2019)

Klaus (2019)
  
Κλάους: Το Μυστικό των Χριστουγέννων (2019)Klaus (2019)
"Κλάους: Το Μυστικό των Χριστουγέννων"
★★★★★★★★★☆
O κακομαθημένος Τζέσπερ τοποθετείται ως ταχυδρόμος στο Σμίρενσμπεργκ, ένα παγωμένο νησί πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο, όπου θα πρέπει να παραδώσει 6.000 γράμματα μέσα σε ένα χρόνο αλλιώς ο πλούσιος πατέρας του θα τον αποκληρώσει. Όμως οι κάτοικοι του νησιού που χωρίζονται από μια αρχαία διαμάχη, δεν ανταλλάσσουν ποτέ επιστολές. Όταν ο Τζέσπερ παραδίδει τυχαία τη ζωγραφιά ενός παιδιού στον μοναχικό ξυλουργό Κλάους, ο μυστηριώδης άνδρας στρατολογεί τον Τζέσπερ για να παραδώσει στο παιδί ένα από τα ξύλινα χειροποίητα παιχνίδια της μεγάλης συλλογής του. (96 λεπτά) (Ηλικία: 6+)
Σκηνοθεσία: Σέρτζιο Πάμπλος
Ηθοποιοί: Τζέισον Σουάρτσμαν, Τζ. Κ. Σίμονς, Ρασίντα Τζόουνς, Τζόαν Κιούζακ, Γουίλ Σάσο, Νορμ ΜακΝτόναλντ


Η 1η παραγωγή κινουμένων σχεδίων του Netflix είναι μια διαχρονική, πανέμορφη και συγκινητική κωμική περιπέτεια φαντασίας, με έξυπνο χιούμορ και απολαυστική δράση. Η ιστορία προσφέρει την ομορφότερη εκδοχή της προέλευσης του μύθου του Άι Βασίλη, αποτυπώνοντας το πραγματικό, ανθρωπιστικό πνεύμα των γιορτών μέσα από άμεσα και υπέροχα μηνύματα. Το χειροποίητο δημιούργημα αποτελεί προσωπικό project και σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ισπανού Σέρτζιο Πάμπλος, δημιουργού του Εγώ, Ο Απαισιότατος (2010) και συγγραφέα του βιβλίου Yeti Tracks, στο οποίο βασίστηκε το θεματικά ανατρεπτικό Ο Μικροπόδαρος (2018).

Τα καλλιτεχνικά στοιχεία

Τόσο τεχνικά όσο και από πλευράς περιεχομένου, το Κλάους: Το Μυστικό των Χριστουγέννων (2019) αποτελεί ένα από τα πιο εκπληκτικά εγχειρήματα animation της δεκαετίας και αναμφισβήτητα την καλύτερη παιδική χριστουγεννιάτικη ταινία όλων των εποχών. Η ποιότητα και η ευρηματικότητα της ταινίας, της οποίας η ανάπτυξη και η παραγωγή διήρκεσαν σχεδόν 10 χρόνια, αναγνωρίστηκαν με 7 βραβεία Annie συμπεριλαμβανομένου αυτού της Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων. Στην ίδια κατηγορία τιμήθηκε με βραβείο στα Bafta, αλλά και με μια υποψηφιότητα στα  Όσκαρ.

Η ιστορία και το οπτικό στυλ της ταινίας είναι άψογα εναρμονισμένα μεταξύ τους καθώς και τα δύο αποτελούν υβριδικές δημιουργίες που αν και βασίζονται στην παράδοση, με τη συνδρομή σύγχρονων μέσων και αντιλήψεων απελευθερώνονται από κάθε αναχρονιστικό παράγοντα, προσφέροντας μία πρωτοφανή και ταυτόχρονα οικεία εμπειρία.

Ο γοητευτικός σχεδιασμός στο χέρι έχει μια ζεστή και νοσταλγική ποιότητα. Όμως σε καμία περίπτωση δεν θυμίζει παραγωγές του παρελθόντος, καθώς χάρη στην προσθήκη νέων ψηφιακών τεχνικών αποκτά μια μοναδική τρισδιάστατη αίσθηση. Από άποψη καλλιτεχνικής τόλμης και πρωτοπορίας, η ταινία μπορεί να συγκριθεί μόνο με το αριστουργηματικό Spider-Man: Μέσα στο Αραχνο-σύμπαν (2018) που κυκλοφόρησε μόλις 11 μήνες νωρίτερα. Η έλευση των δύο αυτών ταινιών φαίνεται να προαναγγέλλει μια νέα συναρπαστική εποχή για τον χώρο του animation.

Χριστουγεννιάτικο περιεχόμενο

Απευθυνόμενη σε ένα παγκόσμιο, σύγχρονο κοινό, η πρωτότυπη ιστορία προέλευσης του Κλάους εμβαθύνει στο ουσιαστικό νόημα της εορταστικής περιόδου. Ελεύθερη από κινηματογραφικά Χριστουγεννιάτικα κλισέ και θρησκευτικά στοιχεία, προτείνει καλοσύνη, ανεκτικότητα, αποδοχή, συμπόνια, φιλία, αγάπη και χαρά.

Παράλληλα, αν και εμπεριέχει ένα διακριτικό υπερφυσικό στοιχείο, η ιστορία προωθεί τον ορθολογισμό, παρέχοντας σύντομες και απολαυστικές λογικές ερμηνείες για το πως θα μπορούσαν να έχουν ξεκινήσει διάφορα έθιμα και παραδόσεις. Μεταξύ άλλων προσφέρει τις δικές τις πιθανές εξηγήσεις για το πώς τα παιδιά ξεκίνησαν να γράφουν γράμματα στον Άι Βασίλη, γιατί εκείνος μπαίνει μέσα από τις καμινάδες και βάζει τα δώρα μέσα στις κάλτσες, γιατί τα άτακτα παιδιά παίρνουν κάρβουνο και για το ποια είναι τα ξωτικά που τον βοηθούν να φτιάχνει τα παιχνίδια. Αν και η ταινία βασίζεται ως επί το πλείστον στην πραγματικότητα, δεν χάνει ποτέ τον συναισθηματισμό και την αίσθηση της μαγείας που συχνά απαντώνται στις γιορτινές ταινίες.

Η πλοκή του Κλάους: Το Μυστικό των Χριστουγέννων (2019)

Ο καταλύτης της ιστορίας είναι ο Τζέσπερ, ο κακομαθημένος νεαρός γιος ενός πλούσιου ιδιοκτήτη μιας ταχυδρομικής εταιρείας. Ελπίζοντας να αποκτήσει ο Τζέσπερ ωριμότητα, ο πατέρας του τον τοποθετεί ταχυδρόμο στο απομακρυσμένο Αρκτικό νησί Σμίρενσμπεργκ. Ταυτόχρονα, τον ενημερώνει πως αν δεν παραδώσει 6.000 επιστολές μέσα σε έναν χρόνο θα τον αποκόψει από κάθε οικονομική στήριξη.

Κατά την άφιξή του στο Σμίρενσμπεργκ, ο Τζέσπερ ανακαλύπτει ότι το ζοφερό, καταθλιπτικό νησί κατοικείται από άξεστους και βίαιους ανθρώπους. Οι κάτοικοι δεν στέλνουν γράμματα καθώς βρίσκονται σε μια συνεχή διαμάχη, τόσο παλιά που δεν θυμούνται πλέον πως ξεκίνησε.

Έχοντας αποτύχει να πείσει τους κατοίκους να στείλουν έστω και ένα γράμμα, ο Τζέσπερ κατευθύνεται απελπισμένος στο πιο απομακρυσμένο τμήμα του νησιού. Εκεί συναντά τον λιγομίλητο και επιβλητικό Κλάους, έναν απομονωμένο ξυλουργό με ένα σπίτι γεμάτο παιχνίδια. Αν και το μόνο που επιθυμεί ο Τζέσπερ είναι να καταφέρει να παραδώσει τα 6.000 γράμματα και να αφήσει για πάντα πίσω του τον αφιλόξενο τόπο, οι αρχικά ιδιοτελείς ενέργειές του έχουν ως αποτέλεσμα μια αλυσιδωτή αντίδραση, ξεκινώντας με το να φέρουν χαρά στα παιδιά του νησιού.

Θέματα και μηνύματα

Οργανικό κομμάτι της πλοκής αποτελούν κάποιες τραγικές πτυχές, όπως ο πόνος της απώλειας. Όμως η ιστορία δεν στέκεται σε αυτές, αντίθετα το γενικό συναίσθημα είναι ευχάριστο και εγκαρδιωτικό. Στο κέντρο της ιστορίας βρίσκονται η αλλαγή, οι δεύτερες ευκαιρίες, η εξεύρεση της θέσης του κάθε ανθρώπου στον κόσμο και η δύναμη του αλτρουισμού και της επικοινωνίας.

Αρχικά η πόλη είναι σκοτεινή και απειλητικά ομιχλώδης, γεμάτη κωμικά βίαιες μάχες με όπλα, όπως μαχαίρια και δόρατα. Ωστόσο, τα μηνύματα της ιστορίας καταδικάζουν ξεκάθαρα το μίσος και τις βίαιες συγκρούσεις. Επίσης ασκούν κριτική στην ασυνείδητη διατήρηση βλαπτικών παραδόσεων και στην προσκόλληση σε παλαιές και ξεπερασμένες αντιλήψεις. Ταυτόχρονα, προωθείται η σημασία της εκπαίδευσης. Προβάλλεται η ιδέα πως η ευτυχία προκύπτει από αυτά που δίνουμε και όχι από αυτά που παίρνουμε, και το ότι μια ανιδιοτελής πράξη γεννάει άλλες.